Despre situaţia actuală a Oraşului Bălan - material realizat de membrul Concordia, jurnalist Informaţia Harghitei, Ştefan Pătrântaş


De vorbă cu primarul oraşului Bălan, Brezovszky Gheorghe Adam (I)
„Situaţia financiară a oraşului este critică”
n Fostul primar, Mihai Mereş, spune că datoriile sunt pentru investiţii, deci nu sunt bani aruncaţi
Datoriile Primăriei Bălan către diferite societăţi comerciale se ridică în momentul de faţă la aproximativ 2 milioane de lei, care pot fi achitate în următorii 2-3 ani. Ceea ce înseamnă, după cum spune primarul oraşului, că în această perioadă sunt aproape imposibil de demarat investiţii noi. Pe de altă parte, populaţia şi societăţile comerciale din oraş au datorii imense la bugetul local, în urma neachitării taxelor şi impozitelor, dar şi a serviciilor de apă şi canalizare.

După 12 ani, în urma alegerilor din 10 iunie a fost ales un nou primar în oraşul Bălan. Este vorba despre Brezovszky Gheorghe Adam, care a preluat mandatul de la fostul edil Mihai Mereş – iar cu aceasta s-a schimbat şi viziunea de conducere a instituţiei. În cele ce urmează vom prezenta situaţia economică a oraşului Bălan în momentul de faţă, expusă de actualul primar în cadrul unui interviu. Precum şi replica fostului primar la anumite aspecte evidenţiate de actualul edil.

– La învestirea în funcţie spuneaţi că datoria Primăriei Bălan este imensă. Care este situaţia financiară găsită la preluarea mandatului?
– Practic, am ocupat această funcţie de primar de aproximativ 2 săptămâni. Încă nu am reuşit să aflu tot ce trebuie să ştie un primar despre situaţia financiară şi de fapt a instituţiei. Dar am reuşit să clarific şi să aflu lucruri care sunt mai puţin plăcute pentru desfăşurarea activităţii mele. În primul rând pentru a prelua mandatul este necesar să preiau inventarul, să preiau situaţia financiară, tot ce aparţine instituţiei. Acest lucru nu am putut să-l fac în totalitate pentru că fostul primar, Mihai Mereş, a venit din Italia astăzi (n.n. – luni), unde a fost la tratament. Urmează ca în aceste zile să discutăm în amănunt problemele. În ceea ce priveşte situaţia contabilă, la care am avut acces şi am putut obţine date concrete şi clare, am aflat că situaţia este critică. Pentru că s-au comandat lucrări şi multe execuţii, investiţii nu au fost plătite, iar datoriile sunt foarte mari. Aproximativ 2 milioane de lei (20 miliarde lei vechi) este datoria instituţiei, pentru fel de fel de furnizori şi prestatori de servicii. În această sumă este inclusă şi datoria Serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare, care aparţine Primăriei.

n Toată lumea mă apelează telefonic şi spune: „vedeţi că aveţi datorie…”
Toată lumea mă apelează telefonic şi spune: „vedeţi că aveţi datorie…”. Ba unii ne ameninţă cu chemarea în judecată, unii cu blocarea conturilor, ceea ce ar paraliza integral activitatea noastră. Săptămâna trecută m-am deplasat la Hargita Gaz, unde în ultimii ani au fost tot timpul probleme. Am discutat cu directorul despre situaţia actuală. Care nu este atât de gravă, deoarece în aceste săptămâni am făcut plăţi către Hargaz. Şi instituţia Primăriei, şi unităţile de învăţământ au plătit o parte din datorii. Şi pot să spun cu destulă mândrie că Grupul Şcolar „Liviu Rebreanu” nu are datorii către furnizorii de gaz, la fel Grădiniţa „Floare de Colţ”. Avem o sumă mai mică de plătit pentru cele două şcoli generale din oraş. Însă datoria este destul de mare la clădirea Primăriei, Casa de Cultură şi Sala de sport, care aparţin instituţiei. Dar toate datoriile, cumulate, nu depăşesc 100 de mii de lei. O sumă destul de mare, totuşi, dar încercăm să o achităm până în momentul în care va trebui să pornim încălzirea şi astfel să acordăm condiţii optime pentru desfăşurarea activităţilor. Mă gândesc aici – după întâlnirea cu primul-ministru de sâmbătă şi nu numai, pentru că erau acolo şi alte persoane cu responsabilitate majoră în judeţ – că în august va fi rectificare de buget şi atunci vom căuta să alocăm fonduri necesare pentru achitarea acestei datorii. I-am spus şi directorului de la Hargaz: avem intenţiile cele mai bune. Nu vrem să încurcăm activitatea din învăţământ, chiar dacă vom avea o uşoară întârziere, datorită lipsei de fonduri, vom face ca datoria să nu crească, cum a fost în anii precedenţi.

n Apa brută nu este plătită de câţiva ani de zile
– Ce lucrări sau servicii au prestat societăţile la care aveţi datoriile cele mai mari?
– Datoriile foarte mari sunt, ca să vorbim la obiect, de exemplu la firma care a realizat lucrări la strada Nouă – peste 200 de mii de lei – la care se adaugă şi penalităţi, astfel ajungem aproape la 300 de mii de lei. Am discutat cu această firmă şi vom încerca să eşalonăm şi să achităm datoria. De altfel, cu fiecare societate comercială la care avem datorii mai mari vom încerca să ne înţelegem pentru eşalonarea plăţilor. Sunt şi firme care ne-au dat deja în judecată. Altele ne-au şi blocat conturile, pe linia Serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare. Deoarece şi la acest serviciu sunt datorii imense. Cea mai mare datorie este la Apele Române – 200 de mii de lei – unde apa brută nu este plătită de câţiva ani de zile. Şi este foarte greu ca datoriile acumulate să le lichidăm acum. Pentru că ar dura 2-3 ani pentru a scăpa de acestea. Încă nu am fost ameninţaţi de SGA cu lichidarea silită. Am avut o discuţie cu inginerul şef de la SGA (Societatea de Gospodărire a Apelor), iar noi am cerut răbdare şi cumva ne-am înţeles. Însă banii trebuie daţi mai devreme sau mai târziu.  

n „Atenţia mea este îndreptată pentru achitarea datoriilor acelor firme care au făcut lucruri serioase în oraş”
Dacă fac o analiză financiară, în care pun în balanţă ce venituri avem şi ce datorii avem, cred că această datorie va putea fi achitată în 2-3 ani. Iar oraşul va resimţi foarte mult acest lucru, deoarece nu voi putea demara investiţii. Şi nici nu se recomandă investiţii noi înainte de a le finaliza pe cele începute deja. Ceea ce este un lucru foarte grav. Sigur, voi milita pentru sprijin din partea forurilor tutelare şi vreau să cred că voi primi înţelegere din partea lor. Aici mă refer la Guvernul României, Consiliul Judeţean. Atenţia mea este îndreptată pentru achitarea datoriilor acelor firme care au făcut lucruri serioase în oraş. Sunt firme la care avem datorii şi care nu ştiu ce anume au făcut pentru noi, servicii de tot felul... Avem o datorie şi către Consiliul Judeţean (circa 65 de mii de lei) şi nici nu ştiu pentru ce – şi sunt multe astfel de datorii.
– Vorbeaţi despre un audit financiar extern...
– Am fost personal la două firme de audit, am demarat discuţiile. În urma discuţiei detaliate cu aceste societăţi, promisiunea a fost că vor veni să vadă despre ce este vorba. Aşa de mult s-a dus vestea cum e la Bălan (n.n. – rău-platnici) încât, deocamdată, nici nu ne-au căutat. Dar, sigur, şi aici vom merge pe cale legală. Vom posta pe SEAP, ca să găsim o firmă care agreează să facă acest audit. Şi doresc să fie o firmă care să nu fi lucrat în Primăria Bălan şi nici eu să nu o cunosc. Pentru a nu avea dubii de lucrarea efectuată. La fel aflu că inventarul pe 2011 nu este finalizat. Conform legii, întreg inventarul trebuie reevaluat. Nu s-a făcut. Am postat pe SEAP o asemenea cerere de ofertă, pentru a vedea pe cine aducem şi cu cât, din exterior. O să am o discuţie la Trezorerie, pentru că este necesar un audit intern, care nu a fost realizat niciodată. Auditul are rolul de a ne învăţa şi de a sesiza unde greşim şi ce nu facem bine.
– Pe cine vedeţi vinovat?
– Nu doresc să calific sau să-mi exprim părerea cine este vinovat. Pentru că legea este şi pentru mine şi pentru precedentul primar. Desigur, şi el a avut intervenţii pentru a fi realizat acest audit intern, dar nu s-a făcut…
Pe urmă, analizând bugetul şi din punct de vedere al colectării de taxe şi impozite, am găsit datorii imense şi de la firme şi de la persoane fizice. Ceea ce este un lucru inacceptabil. Pentru că să serveşti comunitatea, iar ea să nu contribuie cu nimic, este inexplicabil şi nu se poate aproba aşa ceva.

n Cei care nu-şi achită taxele şi impozitele vor fi chemaţi în instanţă
– Ce măsuri veţi lua împotriva datornicilor?
– Astăzi (n.n. – luni) pregătesc sesizările către fiecare datornic. Indiferent că e persoană fizică sau societate comercială va primi sesizare scrisă acasă sau la sediu. Pe casele scărilor, la afişiere, va fi lista întreagă cu datornici. Aceasta este situaţia la taxe şi impozite, dar la fel va fi şi la Serviciul public, unde sunt datorii foarte mari din partea populaţiei. Dacă tot vorbim de datornici, Serviciul public a rămas cu aproape 100 de mii de lei nerecuperaţi de la populaţie, în momentul în care serviciul de furnizare a curentului electric la garsoniera mare (n.n. – care a aparţinut acestui serviciu) a fost preluat, cum era şi normal, de Electrica. Bani pe care doar prin justiţie îi putem recupera.
– Când se va ajunge în justiţie?
– În momentul în care demersurile legale ce trebuie făcute în acest caz vor fi realizate. Cred că în cel târziu 10 zile. Nu se poate ca tu să prestezi un serviciu şi el să nu fie plătit. Pentru că aşa este normal. Dar noi credeam că vine unul, altul şi scăpăm de datorii. Nu este corect ca cel care plăteşte cinstit să aibă aceleaşi drepturi ca cel care nu achită serviciul cinstit. Nu se va elibera nici un act, de la instituţie, către cei care au datorii la Primărie. Este o măsură legală şi normală. Nu doresc să mă plâng, pentru că atunci când m-am hotărât să candidez am analizat foarte bine situaţia, despre care se vorbea în oraş. Am acceptat şi această variantă. Mă voi lupta cu colegul meu viceprimar şi Consiliul local ca să remediem şi să mergem pe drumul cel bun.

xxx
Întrebat despre datoria Primăriei oraşului Bălan, fostul edil al oraşului, Mihai Mereş, a declarat că este vorba despre o datorie de un milion de lei (fără cea de la Serviciul public de alimentare cu apă şi canalizare) din totalul investiţiilor de aproape 25 de milioane de lei realizate în oraş în ultimii 12 ani. „Las o valoare de patrimoniu de aproape 30 de ori mai mare decât am preluat în anul 2000. Sunt datorii pentru străzi, cumpărări de terenuri, imobile, investiţii la şcoli etc. – deci investiţii. Nu sunt bani aruncaţi pe geam afară. Consider că la investiţii de 25 milioane lei, un milion de lei sunt absolut nimic (…) Sunt cifre contabile. E o listă de patru pagini pe care trebuie să şi-o însuşească şi să continue (n.n. – actualul primar). Eu îmi asum această listă. Ideea e că trebuie să căutăm să aducem bani, nu să ne uităm cât sunt datoriile. Eu am preluat o primărie cu zero lei şi o las cu o valoare de patrimoniu de aproape 30 de milioane de lei. Ce este în spatele meu după 12 ani de mandat se vede foarte clar. Sunt lucruri care nu pot fi puse în discuţie. Indubitabile, palpabile, materializate concret. M-aş bucura ca măcar să poată întreţine ce am putut eu să construiesc şi să fac (…) Dacă ar putea face 10%, aş fi foarte bucuros”, a conchis Mihai Mereş. 
xxx
În partea a doua a interviului vom afla de la primarul oraşului Bălan, Brezovszky Gheorghe Adam, ce îşi propune pentru viitorul apropiat, în ciuda situaţiei financiare. Totodată, şi despre cum vede colaborarea cu Consiliul local al urbei – care s-a văzut, odată cu alegerea viceprimarului, că poate fi complet imprevizibil – relaţia cu Consiliul Judeţean şi comunităţile învecinate – despre care se ştie că nu au fost cele mai cordiale în ultimii ani – sau cum apreciază faptul că este pentru prima dată când atât primarul, cât şi viceprimarul Bălanului sunt aleşi cu susţinere sau din partea UDMR.
Consemnare de Şt. Pătrîntaş

Un comentariu:

  1. stati un pic ca n-am inteles, ce a lasat in urma fostul primar? cifre contabile?

    RăspundețiȘtergere