Cum putem şti ceva anume, dacă într‑adevăr ştim ceva cu
adevărat? în Evul Mediu, această întrebare se reducea la o alta: revelaţia
divină este mai presus de raţiune ca sursă a cunoaşterii, sau invers?
Un om cade într‑un puţ adânc şi se prăbuşeşte treizeci de metri,
până ce izbuteşte să se agate de o rădăcină firavă, oprindu‑se din cădere. Dar
abia dacă mai reuşeşte să se ţină şi, disperat, strigă:
- Hei, e
cineva acolo sus?
Ridică ochii, dar tot ce poate vedea este un petic rotund de cer. Dintr‑odată,
în nori apare o breşă şi o rază de lumină coboară spre el. O voce profundă
bubuie:
- Eu, Dumnezeu, sunt aici. Dă drumul rădăcinii şi eu te voi salva.
Omul se gândeşte o clipă şi apoi strigă din nou:
- Mai e şi altcineva acolo sus?
Când te ţii de o biată rădăcină, balanţa tinde să încline spre partea
raţiunii.
în secolul al XVII-lea, Rene Descartes a optat pentru raţiune în
defavoarea unei surse divine a cunoaşterii. Acest lucru a ajuns să fie cunoscut
ca „a‑l pune pe Descartes
înaintea sursei”.
Probabil că francezul şi‑ar fi dorit să nu fi spus niciodată cuvintele Cogito, ergo sum („Cuget, deci exist”), fiindcă asta‑i tot ce‑şi amintesc oamenii depre el
- asta, plus faptul că le‑a rostit în vreme ce şedea într‑un cuptor de pâine.
Şi de parcă n‑ar fi fost suficient, al său cogito este mereu greşit interpretat, ca semnificând faptul
că, pentru Descartes, gândirea este o caracteristică esenţială a fiinţei umane.
Şi chiar credea acest lucru, dar asta nu are nici o legătură cu celebra frază Cogito,
ergo sum. Descartes a ajuns la cogito în urma unui experiment prin care intenţiona să
descopere dacă există ceva de care poate fi sigur; altfel spus, dacă există
ceva cu privire la care să nu aibă îndoieli. Şi a început prin a pune la îndoială
existenţa lumii exterioare. Aceasta a fost partea uşoară; la urma urmei, poate
că visa ori avea halucinaţii. Pe urmă a încercat să se îndoiască de propria sa
existenţă. Dar oricât se îndoia, se lovea mereu de faptul că exista cineva
care se îndoia. Iar acest cineva trebuia să fie el însuşi! Nu se putea îndoi de
propriile‑i îndoieli. Descartes s‑ar fi putut scuti de o sumedenie de interpretări
eronate dacă şi‑ar fi spus: Dubito, ergo sum.
Fiecare judecător de cazuri penale din America cere juraţilor să reproducă
procesul cartezian de căutare a certitudinii prin testarea supoziţiei privind
vinovăţia acuzatului conform unui standard aproape la fel de înalt ca al lui
Descartes. întrebarea adresată juraţilor nu este însă identică cu cea a
filosofului francez; judecătorul nu întreabă dacă vinovăţia acuzatului este
supusă unui dubiu oarecare, ci dacă ea face
subiectul unei îndoieli rezonabile. însă chiar şi
acest standard scăzut cere ca juraţii să efectueze un experiment mental
similar - şi aproape la fel de
radical - cu cel al lui Descartes.
Un individ este judecat pentru crimă. Dovezile în sprijinul vinovăţiei
lui sunt solide, dar nu există un cadavru, în pledoaria sa finală, avocatul
apărării recurge la un truc.
- Doamnelor şi domnilor juraţi, le spune el, am o surpriză pentru
dumneavoastră. Peste un minut, persoana despre care se crede că a murit va
intra în această sală de judecată.
Şi se întoarce spre uşă. înmărmuriţi, juraţii privesc şi ei într‑acolo.
Trece un minut. Nu apare nimeni. în cele din urmă, avocatul intervine:
- De fapt, am inventat toată chestia cu mortul care intră în sală. Dar
fiecare dintre dumneavoastră a privit spre uşă anticipativ. Prin urmare, afirm
că există în acest caz un dubiu rezonabil cu privire la existenţa unui mort,
victimă a crimei, şi de aceea insist să daţi verdictul „nevinovat”.
Juraţii se retrag să delibereze. Câteva minute mai târziu, se întorc în
sală şi rostesc verdictul: „vinovat.”
- Dar cum aţi putut? strigă avocatul. Nu se poate să nu aveţi anumite
îndoieli! V-am văzut pe toţi privind spre uşă!
La care preşedintele juriului răspunde:
- Da, noi am privit, dar clientul dumneavoastră nu.
Sursa: Cathcart & Klein - Platon şi ornitorincul intra intr-un bar..mic tratat de filosdotică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu